Dobršská brána je tady!

Do pošumavské Dobrše ve dnech 16. a 17. srpna již potřetí zavítá jedinečný festival

Do pošumavské Dobrše ve dnech 16. a 17. srpna již potřetí zavítá jedinečný festival, přinášející české i zahraniční hvězdy, spojující prvky lidové hudby s jazzem a worldmusic, klasické skladby s improvizací, mistrovské techniky hry a zpěvu s unikátními osobitými způsoby hudební interpretace a hledání nových souvislostí tradiční a klasické hudby v dnešním světě. Letošní ročník je věnován práci s hlasem a kromě českých jmen (jakými jsou např. Marta Kloučková, Petr Tichý, Robert Balzar, Ridina Ahmedová a další...) se můžete na festivalu těšit i na setkání s hvězdami zahraničními, jakými jsou John Potter a Ariel Abramovich, Zsuzsanna Varkonyi, Trio Mediaeval nebo Arve Henriksen a další. Pojďme se společně s některými z nich seznámit blíže.

Představme si pro začátek kombinaci lyrických melodií velmi citlivého nizozemského klavíristy Harmena Fraanjeho, vytvářejícího nápadité melodie na rozhraní klasické hudby a jazzu a vždy překvapujícího mistra improvizace na violoncello Ernsta Reijsegera, čarovně kombinujícího Bachovy variace s tvrdými basovými liniemi ve stylu Charlese Minguse i s africkým bubnováním rukou. A ty doprovází uhrančivý hlas senegalského zpěváka Moly Sylly, zpívajícího v tradičním africkém jazyce Wolof a interpretujícího své vlastní kulturní tradice se silnými vokály a okouzlujícím výběrem afrických nástrojů. Výsledný hudební mix je výrazně originální a zcela překonává žánrové kategorie. Trio Reijseger Fraanje Sylla, to zkrátka stojí za vidění a poslech!

Hudba tria se proměňuje z divoké dramatičnosti na hravost s lehkým humorem. Kromě podstupování bezprecedentních hudebních rizik si trio v první řadě užívá radosti z hraní naživo. Kombinace těchto hudebníků a nástrojů vytváří velmi autentický zvuk s jedinečným charakterem; je to vtipný, velkorysý svět, ve kterém je projev improvizační brilantnosti veden až hrůzostrašně vytříbenou technikou. Repertoár obsahuje africké písně v rodném jazyce senegalského zpěváka Moly, a nádhernou hudbu Ernsta a Harmena, z nichž některé jsou složeny pro filmy Wernera Herzoga. Mužský hlas s kořeny v Africe a hudebním doprovodem – to bude závěrečný koncert letošního ročníku „Dobršské brány – brány do světa hudby“!

-------------------------------------------------

Zvuky větru a deště a písně zpívaných během výsadby rýže - a jedinečný a emotivní hlas doprovázející tradiční japonský hudební nástroj budou ke slyšení v hudbě Karin Nakagawy v rámci jejího pátečního koncertu v dobršském kostele Zvěstování P. Marii.

Karin Nakagawa se narodila v Iwaraki v Japonsku a jako dcera skladatele a hráče na flétnu se naučila hrát na klavír už jako dítě a později přešla na japonský tradiční nástroji Koto. Od roku 2009 se často objevuje s Koto v Evropě a od roku 2013 žije v Německu. Hraje vlastní i tradiční japonské skladby. Karin, inspirovaná a učená dodnes svým mistrem, známým japonským

profesorem Keiko Nosakou, se stala především jedním z mála odborníků na 25 strunového Koto. Z velké části hraje sólové koncerty, ráda pracuje sama. Někdy je to jazz, world music, klasická hudba, improvizace nebo tradiční japonská hudba.

Od roku 2013 také spolupracuje a cestuje se známými švédskými hudebníky Lenou Willemarkovou a Andersem Jorminem, aby představili na švédské Grammy Award 2016 vítězné Album „Lyöstraini - Trees of Light“ - vydané společně na jaře 2015 na nahrávce mnichovského vydavatelství ECM.

Karin prostřednictvím svých kořenů ve starověké hudbě Japonska pokračuje v šíření podstaty japonské duše a dědictví pro celý svět.

-------------------------------------------------

Zažijte čerstvý, mladý jazz, sem tam s nějakou přidanou chutí a malým dotekem bláznění na koncertě dvou mladých inovátorů jazzové scény z Německa Matthiase Schriefla a Simona Rummela. Matthias Schriefl je jazzový skladatel, kapelník a multiinstrumentalista. Je to nadaný hudebník, výstřední je nejen stylem oblékání, ale i stylem, kterým hraje na jednotlivé hudební nástroje. Matthias se již před 11 lety objevil v mnoha významných evropských koncertních sálech jako mnohokrát oceněná „Rising Star“ a od té doby se věnoval v různých kapelách a hudebních uskupeních fúzi jazzu a alpské dechové hudby ve své domovské Allgäu. Rostoucí roli hrají v jeho tvorbě také indické vlivy.

Je též čerstvým držitelem New German Jazz Award z Mannheimu a to hned ve dvou kategoriích - zvítězil se svojí kapelou Shreefpunk a také byl oceněn jako nejlepší sólista.

Výjimeční umělci Matthias Schriefl a Simon Rummel, inovativní tvůrce vlastních hudebních nástrojů a varhaník, znovu představí svá "oblíbená díla" a to v příjemné nové interpretaci. Prezentovány budou i jejich vlastní skladby, z větší části na trubku a také na varhany, a to díky jedinečné možnosti uspořádat koncert v dobršském kostele.

„Žádný strach z jednoduchosti, žádný strach ze složitosti“ je mottem trumpetisty a kapelníka Matthiase Schriefla - a přijdete-li na jejich koncert, zjistíte, že je důkazem, že žádný strach opravdu nemají.

-------------------------------------------------

Norské Trio Mediaeval bylo založeno v Oslu v roce 1997. Dnes jsou jeho členkami Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth a Jorunn Lovise Husan. Jádro repertoáru tria představuje posvátnou monofonní a polyfonní středověkou hudbu z Anglie, Itálie a Francie, současné skladby psané pro soubor, stejně jako tradiční norské, švédské a islandské balady a písně, většinou uspořádané členy skupiny.

Arve Henriksen se v posledních dvou desetiletích objevil na mnoha albech ECM. V roce 2018 vydal spolu se slovenským kytaristou Davidem Kollarem u košického hudebního vydavatelství Hevhetia album s názvem Illusion of a Separate World.

Kořeny projektu Rímur, který bude představen na festivalu Dobršská brána, sahají do roku 2007, kdy se Trio Mediaeval a Arve Henriksen zúčastnili slavnostního ceremoniálu v Dalksfjordenu na západním pobřeží Norska, kde slavili spojení mezi vesnicí Rivedal a islandským hlavním městem

Reykyavík Trio Mediaeval a Arve Henriksen strávili společně v průběhu několika let v Dalsfjordenu mnoho dní a právě tam se zrodila většina hudby pro nahrávku Rímur. Čtyři muzikanti jsou fascinováni a inspirováni islandskými ságami, chorály, lidovými písněmi, náboženskými písněmi a písničkami pro housle a uspořádali jedinečný soubor písní, kde se improvizace, středověká a tradiční hudba - z Islandu, Norska, Švédska a ostrovů Orkneje - setkávají se současností.

-------------------------------------------------

Do jihočeské Dobrše přijíždí na festival také Zsuzsanna Varkonyi se svým triem. Zsuzsanna se narodila v malém městě mezi jezerem Balaton a rakouskou hranicí. Svůj osud definuje takto: „Jsem odnikud. Patřím do velkého světa. Nikdy jsem nezakořenila. Proč v podstatě zpívám v maďarštině? Někdy se snažím zpívat v jiných jazycích, protože je pro mě bolestivé, že lidé nerozumí tomu, co zpívám. Nyní píšu v angličtině. Ale moje kořeny jsou můj jazyk, je to hudba, je to tanec, je to literatura, není to město. Není to ani země“.

Často je označována za maďarskou Lhasu. „Hodně mě to ctí. Je to zpěvačka, kterou miluji, poslouchám smyčku znovu a znovu. Její zpěv je tak krásný. Každé slovo, které vychází z jejích úst, je transcendentní. Nikdy mě neopustila, vždy je v mém iPodu“ ...říká Zsuzsanna.

Kontrabasista tria Sébastien Gastine je všestranný hudebník. Vystudoval jazz, zdokonalil svou techniku s americkými hudebníky, kteří procházeli Paříží. Pravidelně doprovází kytaristu Rodolphe Raffaliho a dva zpěváky romského a východoevropského repertoáru: Noriga a právě Zsuzsannu Varkonyi. Kytarista Csaba Palotaï je maďarský hudebník a skladatel narozený v Budapešti v roce 1972, od roku 1996 žije v Paříži. Jeho styl je ovlivněn rockem, svobodným jazzem, bluesem a folkem z východní Evropy. Spolupracuje na velmi eklektických projektech společně například spolu s Johnem Zornem, Johnem Parishem, Bertrandem Belinem a také se Zsuzsannou Varkonyi.

Zsuzsanna zpívá v maďarštině, romštině nebo angličtině, tradiční maďarské písně, romské písně nebo básně, posluchače koncertu jistě okouzlí svou lehkou a diskrétní přítomností

-------------------------------------------------

John Potter, Ariel Abramovich, Miloš Valent _ Dowland Project

Otevřený dialog mezi starým a novým, interpretační svoboda a improvizace blížící se jazzovému pojetí hudby – to je uskupení Dowland Project pod vedením anglického tenoristy Johna Pottera.

Již od doby svého vzniku se snaží o znovuobjevení esence středověké hudby z pohledu moderních interpretů. Přístup hudebníků dělá z každého koncertu originální hudební zážitek odvíjející se od aktuálního okamžiku.

Historie projektu se začala psát v roce 2001, když chtěl britský tenorista, pedagog a spisovatel John Potter, bývalý vůdčí člen proslulého Hilliard Ensemble, realizovat repertoár svého krajana, renesančního skladatele Johna Dowlanda. Producent vydavatelství ECM Manfred Eicher objevil v Dowlandově hudbě paralelu s improvizačním jazzovým přístupem a navrhl doprovod dobovými nástroji zmnožit o jazzové hudebníky. A tak vzniklo první album. Na dalších nahrávkách se repertoár skupiny rozšířil i o další autory a hudební směry.

V Dobrši vystoupí v triu s Johnem Potterem slovenský houslista a vyhledávaný mistr specializovaných orchestrů dobových nástrojů Miloš Valent, kterému je rovným dílem blízká oblast staré hudby, slovenský folklor i cikánská muzika. Valent nahradil původní členy Mayu Homburgerovou a Barryho Guye, kteří se byly nezapomenutelnými účastníky úvodního ročníku dobršského festivalu. A třetím v triu bude Ariel Abramovich, argentinský loutnista, který s Johnem spolupracuje již dlouhé roky, především na projektu Alternative History.

Ariel i John Potter jsou oba příznivci Genesis a Stinga. John se seznámil s klávesistou Tony Banksem na koncertech Hilliard a psal o Stingovi ve své první knize Vocal Authority. Ariel byl kamarádem Stingova loutnisty Edin Karamazova. Sting původně zamýšlel skladbu Bury me Deep pro film Robin Hood s Russellem Crowem. Jenže Russell si nemyslel, že je to dost mužné, takže Sting předal skladbu Johnovi. A tak právě i skladba od Stinga v podání tria zazní v dobršském kostele v rámci programu pátečního festivalového dne.

-------------------------------------------------

Druhý den festivalu zahájí u zvonice český HLASkontraBAS Oktet.

V roce 2016 vydali zpěvačka Ridina Ahmedová a kontrabasista Petr Tichý album HLASkontraBAS, složené z vlastních kompozic stojících pouze na dvou nástrojích - ženském hlasu a akustickém kontrabasu. Album HLASkontraBAS bylo nominováno na cenu Anděl 2016 a projekt dál žije ve své koncertní podobě – proběhla řada vystoupení v ČR (Czech music crossroads, Jazz goes to town Hradec Králové, Eurotrialog Mikulov, festival Boskovice ad) i v zahraničí (Německo, Izrael, Slovensko, na podzim 2019 je naplánována série koncertů v Indii.)

Na MHF Dobršská brána bude premiérově představen projekt HLASkontraBAS v podobě Oktetu. Vznikne jedinečné těleso složené z předních českých hudebníků v sestavě 4 kontrabasů (Petr Tichý, Ondřej Štajnochr (Musica Florea, Collegium Marianum, Karel Růžička Quartet, Emil Viklický trio), Robert Balzar (Dan Bárta, Ilustratosphere), Petr Mikeš (Bran) a 4 ženských hlasů (Ridina Ahmedová, Alice Bauer (Originální pražský synkopický orchestr, Skety), Mirka Novak (F.G. Pena, Dozen street), a Markéta Zdeňková (MarZ). Skladby budou nově zaranžovány, tak aby plně využily možností, které oproti looperu živé provedení přináší. Bude se jednat o projekt unikátního nástrojového obsazení, přinášející neobvyklý hudební zážitek.

-------------------------------------------------

Milli Janatková je osobitá zpěvačka, kytaristka, skladatelka, výtvarnice a lektorka. Vedle zpěvu a malování se věnuje, hře na kytaru a později na perkuse a bubny. Hraje si s rytmy, dechem, melodií a

Od roku 2011 Milli koncertuje sólově se svými písněmi a improvizací na témata diváků s loop station, o rok později se svou variabilní kapelou Milli Janatková Duo - Quintet s předními jazzovými muzikanty. Je také součástí projektu Řekni mi s Ridinou Ahmedovou a Antonií Nyass. V roce 2013 Milli vydala autorský debut Proměna, který získal čtyři nominace na hudební ceny The Independent Music Awards v USA. V roce 2017 vyšlo nové album Mým kořenům ze stejnojmenného projektu, který získal nominaci na prestižní cenu Classic Prague Awards 2017 v kategorii Crossover a píseň Mateřské kouzlo vyhrála cenu VOX POPULI AWARD - The Independent Music Awards, USA v kategorii A Capella. Na projekt Mým kořenům volně navazuje nejnovější projekt Hluboko a aktuální píseň Buoh, věnující se osobitým aranžím nejstarších českých hudebních památek, která právě získala cenu Vox Populi - The Independent Music Awards v kategorii World Traditional. V Dobrši vystoupí v triu s Markem Novotným a Petrem Nohavicou.

-------------------------------------------------

Díky košickému labelu Hevhetia vyšlo na konci roku 2018 debutové album „Loving Season“ jazzové zpěvačky MARTY KLOUČKOVÉ a jejího kvarteta (Vit Křišťan, Marek Urbánek, Vít Fečo). Marta je jinak také členka vokální úderky Skety, v Dobrši se představí v kvintetu, tedy krom již zmíněných hudebníků ještě s kytaristou Davidem Dorůžkou.

Devět písní je autorských; čtyři jsou dokonce cele z pera zpěvačky, ve čtyřech případech Kloučková zhudebnila verše americké básnířky Sary Teasdale a také je autorkou textu k Dorůžkově skladbě „Song For Albert“, kterážto píseň dostala název „Blíž“. Album doplňuje dvojice instrumentálních skladeb Víta Křišťana, které Kloučková šperkuje vokálem beze slov.

Ačkoli tématem alba je láska a milostný vztah v různých podobách.

Upřímnost, otevřenost, zaujetí a kvality zpěvaččiny společně s instrumentálními výkony z něj podle hudebního publicisty Jana Hocka činí patrně nejlepší vokální počin v loňské tuzemské jazzové úrodě.

-------------------------------------------------

V pátečním programu Mezinárodního hudebního festivalu Dobršská brána má své důležité místo také Beata Hlavenková, zpívající pianistka, skladatelka, aranžérka a producentka, je jednou z nejvýraznějších muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. Její hlavní devízou je odvaha – odvaha experimentovat, hledat nekonvenční harmonie i aranžmá. Žánrová svoboda, opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, se ve všech jejích projektech navíc prolíná s jasně rozpoznatelnou soustředěnou a citlivou interpretací.

Na svém kontě má vlastní alba i prestižní hudební ceny, spolupracuje jak s českými, tak světovými muzikanty, skládá hudbu pro film a divadlo, aranžuje písně pro velký symfonický

První album s jazzovými kompozicemi a zároveň autorský projekt s názvem S’aight založila se svým manželem, kytaristou Patrikem Hlavenkou (Patrickem Karpentskim). V letech 2006–2013 vedla své jazzové trio, v tomto období nahrála v USA sólové album Joy For Joel (2009) a od roku 2013 po vydání oceňovaného alba Theodoros, za něž získala cenu Anděl v kategorii jazz a blues a Independent Music Awards, hrává častěji sólově, u nás i v zahraničí.

V repertoáru má též skladby z alb Scintilla (2015) a Bethlehem (2017). V současné době dokončuje další sólové album Sně – album písní a zhudebněné poezie (B. Reynek, P. Borkovec). Je též autorkou scénické a filmové hudby, naposledy k velmi oceňovanému dvoudílnému filmu Dukla 61 režiséra Davida Ondříčka z Bude podílet na hudbě k připravovanému filmu Zátopek

režiséra D.Ondříčka. V minulosti dlouhodobě spolupracovala s Lenkou Dusilovou (projekt Eternal Seekers s Clarinet Factory a alba Baromantiky.) Dále spolupracovala s osobnostmi jako je Iva Bittová, Dagmar Voňková, David Koller, Dorota Barová, .... Působí na New York University v Praze, dříve též na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na JAMU v Brně, kde spolu s Patrikem Hlavenkou založili vůbec první vysokoškolská studia jazzové hudby v ČR.

Zpět