Naučná stezka Koněspřežná železnice v okolí Velešína
Na stezce v okolí Velešína se seznámíte se zajímavou historií celého projektu, i s nesnázemi, které ho provázely hlavně v jeho prvopočátcích.
Jde vlastně o první mezinárodní železnici na evropském kontinentu, jejíž historie se datuje do období let 1825 až 1870, kdy koně byly vystřídány parními lokomotivami a tím se musela upravit i samotná dráha a její příslušenství. Dodnes jsou zde dochovány a chráněny části náspů, mostky a další stavby. A pokud vás krátká, ale romantická doba koňské dráhy uchvátí, můžete se vydat do rakouského Kerschbaumu, kde je část dráhy zprovozněna pro turisty a v budově starého nádraží je nejvýznamnější muzeum koněspřežné železnice. Trasa je dlouhá necelých 14 km a vede po zpevněném i nezpevněném povrchu. Určité kratší úseky trasy (k mostkům) vedou po louce např. podél současných stávajících železničních náspů. Z tohoto důvodu doporučujeme absolvovat stezku pěšky. Podrobné informace o stezce, jednotlivých zastávkových místech a zajímavostech na trase jsou dostupné na www.kicvelesin.cz .
Popis virtuální, v krajině neznačené trasy:
Náměstí J.V.Kamarýta (muzeum - model "koňky) - ulicí Českobudějovická - vlakové nádraží Velešín město - přes trať po pěšince na druhé straně náspu nahoru na louku - podél trati ve směru na Skřidla, po pár stech metrech remízek s dochovaným mostkem - po polní cestě směr Skřidla (vyhlídka v polích) - napojení na asfaltovou cestu vlevo směr Horní Svince - Prostřední Svince - Dolní Svince - nezpevněnou cestou k rybníku Děkanec - přes železniční trať - ihned za tratí odbočka vlevo podél trati - dochovaný můstek u Děkance - zpět k odbočce u trati - a podél trati až do Holkova - z Holkova po E 55 zpět do Velešína (poblíž silnice po pravé straně další mostek koněspřežky - Velešín
Koněspřežná dráha neboli koňka byla předchůdcem dnešních železnic a elektrických tramvají. V blízkém okolí Velešína si můžete připomenout éru slavné koněspřežní dráhy České Budějovice-Linz, která tudy procházela. Jde vlastně o první mezinárodní železnici na evropském kontinentu, jejíž historie se datuje od dob c.k. rakousko-uherské monarchie.
Jednalo se o vozy tažené po lehkém železničním náspu koňským spřežením. Hlavním důvodem budování koňských drah bylo snížení dopravních nákladů a mnohonásobné zrychlení přepravy zboží. Kůň byl po kolejích schopen utáhnout několikanásobně těžší náklad než-li na formanském voze po hrbolatých formanských cestách. Samotná éra koněspřežných drah ale netrvala dlouho. Již po třech desetiletích provozu už byla budějovicko-linecká "koňka" beznadějně zastaralá a koňská síla byla nahrazena parou.
Na stezce v okolí Velešína se seznámíte se zajímavou historií celého projektu, i s nesnázemi, které ho provázely hlavně v jeho provpočátcích. Dodnes jsou zde dochovány a chráněny části náspů, mostky a další stavby. A pokud vás krátká, ale romantická doba koňské dráhy uchvátí, můžete se vydat do rakouského Kerschbaumu, kde je část dráhy zprovozněna pro turisty a v budově starého nádraží je nejvýznamnější muzeum koněspřežné železnice. Ale to už je zase jiný výlet....
Trasa je dlouhá necelých 14 km a vede po zpevněném i nezpevněném povrchu. Určité kratší úseky trasy (k mostkům) vedou po louce např. podél současných stávajících železničních náspů.
Celková délka
14 Km
Časová náročnost
Půl dne
Terén
Zpevněné i nezpevněné cesty
Doporučené období návštěvy
Jaro, léto, podzim
Fyzická náročnost
Středně náročná
Značení
Virtuální popis trasy
Jak se dostanete na začátek
Autem, autobusem, na kole
Jak se dostanete zpět
Autem, autobusem, na kole
Popis trasy
Trasa je dlouhá necelých 14 km a vede po zpevněném i nezpevněném povrchu. Určité kratší úseky trasy (k mostkům) vedou po louce např. podél současných stávajících železničních náspů. Z tohoto důvodu doporučujeme absolvovat stezku pěšky.
Zajímavosti na trase
Městské muzeum Velešín
Holkov - naučná trasa po stopách koněspřežky