Transporty smrti
Památník obětem transportu smrti ze dne 25. – 26. ledna 1945 byl slavnostně odhalen ve dnech 15. – 16. července 1961.
Transport mířil do Rakouského Mauthausenu dne 25. ledna 1945 pod vedením SS-Hauptsturmführera Otto Wolle od SS-Standarty Auschwitz-Oranienburg. Pro nedostatek volného místa v Mauthausenu nebyl vlak přijat a 26. ledna se vracel zpět. Tento transport do vyhlazovacího tábora byl jedním z mnoha a pro nelidskost podmínek, ve kterých byli vězni převáženy se také nazývají transportem smrti. Po skončení války byly sebrány všechny informace o hrobech obětí a během roku 1945 a 1946 byli umučení vězňové exhumováni a podle vězeňských čísel identifikováni. Bohužel identita vězňů se zdařila pouze v 15 případech. Podle neúplných informací zahynulo jen v úseku mezi Kaplicí a Horním Dvořištěm 117 vězňů. Následně byli pohřbeni do tří společných hrobů (Omlenice, Netřebice, Horní Dvořiště).
Ve společném hrobě v Omlenicích spočívají ostatky 63 obětí transportu - převážně Belgické, Holandské, Polské a Francouzské národnosti. Tyto oběti byly pohřbeny v hromadném hrobu dne 30. května 1946. Jsou zde uloženy ostatky z hrobů: Velenov - 4 oběti, Podolí - 5 obětí, Suchdol - 19 obětí, Trojany - 11 obětí, Pšenice – 8 obětí, Certlov (Rybník) - 11 obětí, Bujanov - 5 obětí.
Památník obětem transportu smrti ze dne 25. – 26. ledna 1945 byl slavnostně odhalen ve dnech 15. – 16. července 1961. Úpravu památníku navrhl akademický sochař František Kratochvíl z Prahy a obnoven byl v roce 1999 OÚ Omlenice.
Podle neúplných informací zahynulo jen v úseku mezi Kaplicí a Horním Dvořištěm 117 vězňů. Následně byli pohřbeni do tří společných hrobů (Omlenice, Netřebice, Horní Dvořiště).
Celková délka
1 Km
Časová náročnost
1 hodina
Terén
Zpevněné cesty
Doporučené období návštěvy
Jaro, léto, podzim
Fyzická náročnost
Snadná
Jak se dostanete na začátek
Autem, autobusem, na kole
Jak se dostanete zpět
Autem, autobusem, na kole
Zajímavosti na trase
Omlenička - Kostel Panny Marie Bolestné a svatého Jana Nepomuckého